Gostyński Uniwersytet III Wieku

Archiwum z miesiąca: Listopad, 2009.

301 Moved Permanently

nginx

Wykład prof. dr Marzeny Szmyt

Autor: Biderman Aleksandra

Prof. dr Marzena Szmyt UAM P-ń – „Skarby archeologiczne ziemi gostyńskiej”

Wycieczka i wykład – Leszno

Autor: Biderman Aleksandra

W dniu 23 listopada 2009 r. o godz. 1000 udaliśmy się autobusem do Leszna na zaproszenie prezesa Uniwersytetu Trzeciego Wieku – pani Marii Zielony. W budynku Wyższej Szkoły Humanistycznej uczestniczyliśmy w wykładzie dra Michała Michalskiego nt. „Własność to odpowiedzialność”. Później w podziemiach biblioteki przy ulicy Chrobrego poczęstowano nas kawą i ciasteczkami. Pani prezes przedstawiła członków zarządu leszczyńskiego Uniwersytetu i opowiedziała o 12-letniej działalności. Obejrzeliśmy wystawę sekcji plastyczno-fotograficznej, następnie z panią Dobroń, również studentką, ale i przewodnikiem po Lesznie, zwiedziliśmy rynek, kościoły, trafiliśmy niespodziewanie na prezydenta miasta wychodzącego z Ratusza. Byliśmy przy synagodze, (niestety była zamknięta) oraz przy pomniku rozstrzelanych obywateli miasta. Pogoda dopisała, wycieczka była bardzo udana.

Aleksandra Biderman

Konkurs wiedzy o księdzu Franciszku Olejniczaku

Autor: Zbigniew Kosiński

Konkurs wiedzy o księdzu Franciszku Olejniczaku – założycielu Gimnazjum w Gostyniu

20 listopada 2009 r. w auli Liceum Ogólnokształcącego odbył się doroczny konkurs wiedzy o księdzu Franciszku Olejniczaku. W konkursie brało udział sześć drużyn czteroosobowych z klas pierwszych i zaproszona drużyna z Uniwersytetu III Wieku. W skład drużyny uniwersyteckiej wchodziły niżej podpisana Aleksandra Biderman oraz Halina Spichał. Fundatorem nagród oraz przewodniczącym komisji był Franciszek Olejniczak – wnuk Kazimierza Olejniczaka – brata Franciszka.

Po udzieleniu odpowiedzi na wylosowane pytania uczestnicy konkursu zeszli na parter szkoły, by złożyć kwiaty pod portretem założyciela. Następnie obejrzeli pokaz multimedialny o Nim oraz prace uczniów przedstawiające drzewo genealogiczne rodziny księdza Franciszka.

Nasza drużyna wypadła znakomicie otrzymując w nagrodę MP-3.

Aleksandra Biderman

Spotkanie z mgr Bogną Niemierko

Autor: Biderman Aleksandra

Tematem spotkanie z mgr Bogną Niemierko (v-ce prezes Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Rawiczu – psycholog) – „Moje emocje”. Herbaciarnia „Żurawinka” – uczestniczyło ponad 70 osób.

Modlitwa św. Tomasza z Akwinu
Panie, Ty wiesz lepiej aniżeli ja sam, że się starzeję i pewnego dnia będę stary. Zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji. Odbierz mi chęć prostowania każdemu jego ścieżek. Uczyń mnie poważnym, lecz nie ponurym, czynnym lecz nienarzucającym się. Szkoda mi nie spożytkować wielkich zapasów mądrości, jakie posiadam, ale Ty Panie wiesz, że chciałbym zachować do końca kilku przyjaciół.
Wyzwól mój umysł od niekończącego się brnięcia w szczegóły o daj mi skrzydeł, bym w lot przechodził do rzeczy. Zamknij mi usta w przedmiocie mych niedomagań i cierpień, w miarę jak ich przybywa, a chęć wyliczania ich  staje się z upływem lat coraz słodsza. Nie proszę Cię o łaskę rozkoszowania się opowieściami o cudzych cierpieniach, ale daj mi cierpliwość wysłuchania ich.
Nie śmię Cię prosić o lepszą pamięć, ale proszę Cię o większą pokorę i mniej niezachwianą pewność, gdy moje wspomnienia wydają się sprzeczne z cudzymi. Użycz mi chwalebnego poczucia, że czasem mogę się mylić. Zachowaj mnie miłym dla ludzi, choć z niektórymi z nich doprawdy trudno mi wytrzymać. Nie chcę być świętym, ale zgryźliwi starcy – to jedno ze szczytów osiągnięć szatana. Daj mi zdolność dostrzegania dobrych rzeczy w nieoczekiwanych miejscach i niespodziewanych zalet w ludziach.
Daj mi, Panie, łaskę mówienia o tym (…) Amen.

(modlitwa umieszczona na grobie św. Tomasza w Tuluzie)

Wykład prof. dr hab. Lechosława Dworaka

Autor: Biderman Aleksandra

Prof. dr hab. Lechosław Dworak AWF-P-ń „Kręgosłup i jego znaczenie dla dobrego zdrowia człowieka”.

Prof. dr hab. Lechosław Dworak – kierownik Katedry Biomechaniki AWF P-ń, syn pierwszego absolwenta naszego Gimnazjum z roku 1926/27 Kazimierza Dworaka.

Członek Rady Nauki przy ministrze Szkolnictwa Wyższego – Komisji Badań na rzecz Rozwoju Nauki,

Członek założyciel Leszczyńskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk,

Członek Rady Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu,

Członek Rady Naukowej „Polskiego Przeglądu Nauk o Zdrowiu”.

Temat wykładu  12.XI.2009 r. : „Spójrzmy na kręgosłup człowieka biomechanicznie”. Dlaczego tak często boli? Czy możemy temu zapobiec?.