Gostyński Uniwersytet III Wieku

Archiwum z miesiąca: Marzec, 2013.

301 Moved Permanently

301 Moved Permanently


nginx

Mar

25

Muzyczne Skarby Świętej Góry

Autor: Biderman Aleksandra

Dnia 25 marca ośmioosobowa grupa słuchaczy z GUTW wzięła udział w otwarciu wystawy pt. „Muzyczne Skarby Świętej Góry” w Sali Wystaw Czasowych Muzeum w Gostyniu.

Wernisaż otworzył dyrektor Robert Czub, witając burmistrza Jerzego Kulaka, prefekta muzyki księdza Jakuba Przybylskiego, Prokuratora Kongregacji w Polsce Zbigniewa Starczewskiego, kuratorów wystawy Wojciecha Czemplika, Leszka Jankowskiego oraz Andrzeja Bączyka, a także wszystkich przybyłych gości.

Wystawa ta jest okazją żeby pokazać zbiory muzyczne, które rzadko pojawiają się poza klasztorem.  Rozpoczęło się prozaicznie, od momentu, gdy  ks. Jakub odkrył w bibliotece klasztornej rękopisy nutowe Józefa Zeidlera i innych kompozytorów. Zainteresował tymi skarbami pana Wojciecha Czemplika, który po zapoznaniu się z dziełami zaproponował zorganizowanie festiwalu w dwusetną rocznicę  śmierci kompozytora. Reaktywowano również Kapelę Świętogórską – zespół muzyków nawiązujący do tradycji kapeli działającej w klasztorze od XVII w. Kapela ta zadebiutowała na I Festiwalu Muzyki Oratoryjnej w 2006 r.

Od tego roku każda edycja festiwalu uwzględnia kompozytorów działających  w minionych wiekach na Świętej Górze. Józefa Zeidlera nazywanego często polskim Mozartem, jak również Maksymiliana Koperskiego, Alfonsa Szczerbińskiego czy Piotra Niestrawskiego. Utwory tych twórców wróciły do życia po latach zapomnienia i nadal wzbudzają zachwyt.

Po wystawie oprowadzał i zbiory wyeksponowane prezentował pan Wojciech Czemplik. Były między innymi: Litania exD – rękopis 1775 r. Najstarszy rękopis utworu Józefa Zeidlera, jedyna kopia zachowana w zbiorach. Józef Zeidler – Nieszpory. Płyta winylowa wydana przez Polskie Nagrania 1966r.  Józef Elsner 1769 – 1854 Msza G-dur, op.34 rękopis 1830, kopista – Maksymilian Koperski.

Prezentowane były też plakaty informujące o festiwalach, nagrane płyty na kolejnych edycjach, kontrabas z XIX w., skrzypce z futerałem, kotły używane już w XVIII w.

Miłym akcentem było wręczenie panu Robertowi Czubowi przez prefekta Zbigniewa Starczewskiego unikalnego albumu ukazującego korzenie kultury duchowej i materialnej Kongregacji Oratorium Św. Filipa Neri w Rzymie, Macierzystej Wspólnoty również I Kongregacji Świętogórskiej w Gostyniu.

Upominek stanowił podziękowanie za współpracę w rozpowszechnianiu dóbr kultury znajdujących się na naszym terenie.

Na zakończenie wysłuchaliśmy kilku utworów Jana Sebastiana Bacha zaprezentowanych przez muzyków Wojciecha Czemplika (skrzypce) oraz Andrzeja Bączyka (klawesyn).

Zorganizowanie tej wystawy jest ważnym krokiem w odkrywaniu szerzej nie znanej dotąd muzyki polskiej.

Tekst Maria Ratajczak

Mar

21

Warsztaty o Regionie

Autor: Biderman Aleksandra

Na zaproszenie pani Haliny Radoły, instruktora powiatowego z Biblioteki Miasta i Gminy w Gostyniu dziesięcioro naszych studentów zostało zaproszonych do wzięcia udziału w warsztatach zorganizowanych dla bibliotekarzy z całego powiatu ph. „Wielkopolska w bibliotece, internecie i powiecie”.
Szkolenie odbyło się na piętrze biblioteki w salce odczytowej. Prowadzone było przez twórców portalu internetowego www.regionwielkopolska.pl panów Marcina Radomskiego oraz Pawła Mordala.

Marcin Radomski pokazał nam w jaki sposób korzystać z tej strony i co można na niej wyszukać. A więc np. poznać dzieje Wielkopolski, wybitnych Wielkopolan, architekturę, turystykę, poszczególne miejscowości, zabytki, ciekawostki, dowiedzieć się o najbliższych większych organizowanych imprezach, a nawet wysłuchać gry na dudach, posłuchać legend, zapoznać się ze słownikiem gwary poznańskiej. Dla rozrywki można zagrać w grę interaktywną i zapoznać się z grami terenowymi tzw. qestami. Szczególny nacisk położył na wyszukiwaniu wiadomości o Gostyniu i okolicy.

Paweł Mordal przygotował prezentację multimedialną „Atrakcje turystyczne Wielkopolski”. Wszyscy zgromadzeni brali żywy udział w pokazie,  „podpowiadali” i  zadawali pytania. Panowie nie tylko umieli doskonale przekazać nam swoje wiadomości, ale też chłonęli informacje od nas. Dwie godziny warsztatów szybko minęły i nie były to godziny stracone.

Tekst Aleksandra Biderman
Zdjęcia Halina Radoła, Aleksandra Biderman

Mar

19

Sierra Leone: konflikt, pokój, teraźniejszość

Autor: Biderman Aleksandra

19 marca, na dworze gruba, kilkucentymetrowa warstwa śniegu. Mimo to, wierni słuchacze w liczbie 29. zjawili się w bibliotece, by posłuchać gostynianki, Beaty Dolińskiej. Oprócz studentów GUTW było jeszcze kilka osób z zewnątrz. Na stoliku Beata Dolińska rozłożyła pamiątki z Sierra Leone: maskę, duże fotogramy dzieci, kolorową bluzkę oraz dwie własne książki: jedna z nich to album, druga – w języku angielskim wydana w Niemczech.

Beata Dolińska, absolwentka Uniwersytetu Poznańskiego o specjalności: stosunki międzynarodowe, absolwentka Uniwersytetu w Tromso w Norwegii. Pisała pracę magisterską na temat dzieci-żołnierzy w Sierra Leone, zajmowała się też rozliczaniem zbrodni wojennych na tym terenie. Dzisiaj wystąpiła dla nas z prezentacją: Sierra Leone: konflikt, pokój i teraźniejszość.

Sierra Leone to państwo czterokrotnie mniejsze od Polski położone w zachodniej Afryce u wybrzeży Oceanu Atlantyckiego. W latach 80. ubiegłego wieku kraj pogrążył się w walkach wewnętrznych na skutek korupcji i waśni plemiennych. W 1991 roku rozgorzała wojna domowa. Przeciwko rządowi zbuntował się Zjednoczony Front Rewolucyjny. Między tymi dwoma obozami walka skupiała się głównie na kontrolowaniu władzy i dochodów państwa, na które składały się przede wszystkim złoża diamentów. Na wyświetlanych zdjęciach zobaczyliśmy dzieci 9-10 letnie z karabinami oraz panią Beatę w otoczeniu czterech sędziów, którzy zajmowali się rozliczaniem zbrodni wojennych. Najmłodszy z żołnierzy miał 6 lat. W lipcu 1999 roku podpisany został traktat pokojowy. Oglądamy zdjęcia z Freetown, gdzie pracowała Beata Dolińska. Oprócz bogatych meczetów, wielkich murowanych budynków – małe baraki, szałasy, biedne domki wysoko w górach. Jedna ulica, niewiele samochodów, główny środek lokomocji to motocykl. Wszędzie pełno dzieci biegających, kopiących piłkę, tańczących i muzyka, którą słychać wszędzie. W szkole, w której uczył nasz gość przebywały dzieci od lat 4. do 13 wszystkie pięknie ubrane: w kolorowe mundurki chłopcy, dziewczynki w jednakowe sukienki. Przy jakiś wyjątkowych okazjach dzieci zakładały inne stroje, też jednakowe, bardziej uroczyste. Wyprawa po wodę: po wodę chodzą dzieci począwszy od tych najmniejszych, 4-letnich. Niosą na głowach wiadra, baniaki, pojemniki, niektóre nawet 15-litrowe. A potem oglądaliśmy ślub katolicki. Młoda para ubrana w strój taki jak u nas, ubiera się, potem pozuje do zdjęcia z szóstką swoich dzieci. Wesele było na 300 osób i przygotowania do niego trwały cztery dni. Jedno z ostatnich zdjęć to kobieta karmiąca z ręki podpływającego do niej krokodyla.

Zbigniew Kosiński, który na początku przedstawił naszego gościa, teraz dziękuje pani Beacie za ciekawą prezentację, wręcza jej upominki: kalendarzyk oraz piękny album Gostynia i okolic z lotu ptaka.

Relacja i zdjęcia Aleksandra Biderman

Mar

15

Koncert w Szkole Muzycznej

Autor: Biderman Aleksandra

W ramach Gostyńskich Spotkań z Kulturą, w piątek 15 marca 2013 r. w Szkole Muzycznej im. Józefa Zeidlera w Gostyniu miał miejsce koncert, na który przybyła liczna grupa melomanów, w tym w dużej liczbie studenci naszego Uniwersytetu.

Wykonawcami koncertu byli uczniowie oraz absolwenci Zespołu Szkół Muzycznych nr 2 w Poznaniu. Wśród wykonawców byli również laureaci Ogólnopolskich Przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej.

W nastrój i atmosferę tego koncertu wprowadziła nas pani  dyrektor Lajla Zaborowska, a dyrektor Szkoły z Poznania przedstawił swoich wykonawców.

W kilku utworach muzyki klasycznej na saksofonach wystąpili soliści oraz trio saksofonowe z towarzyszeniem fortepianu. Pięknie zabrzmiały bardzo żywiołowo wykonane sceny kostiumowe z XIX-wiecznej opery komicznej „Fra Diavalo” francuskiego kompozytora Daniela Aubera. Wpadająca na scenę z widowni grupa „rozrabiaków” z pałkami i strzelbami (z plastiku) wywołała poruszenie wśród słuchaczy. Młodzi wokaliści upajali się „winem” w zaimprowizowanym na scenie lokalu i popisywali pięknymi głosami. Poczuliśmy przedsmak prawdziwej opery.

Następnie dwaj bracia i ich kolega popisali się brawurowym wykonaniem koncertu na bardzo dużym instrumencie o nazwie marimba. Opanowane do perfekcji uderzania pałeczkami po ”klawiaturze” przy szybkich zmianach pozycji przy instrumencie wprowadzały w zachwyt. Ten sam zespół zaprezentował się również na instrumentach perkusyjnych. Wszyscy wykonawcy nagrodzeni zostali rzęsistymi brawami.

W czasie przerwy przy kawie i ciasteczkach mieliśmy możliwość dzielenia się spostrzeżeniami i wrażeniami. Odbyło się również losowanie drobnych upominków.

Opuszczaliśmy gościnne progi Sali Koncertowej bardzo zadowoleni z mile i kulturalnie spędzonego czasu.

Zrelacjonowała Maria Wujek

Mar

14

Protokół dyplomatyczny i upiór w operze

Autor: Biderman Aleksandra

Czwartek jest na naszym Uniwersytecie dniem, w którym na ogół odbywają się wykłady w auli ZSO w Gostyniu.

Tradycji stało się zadość także w czwartek 14 marca 2013 r. Tego dnia reprezentacja GUTW w liczbie ok. 50 osób udała się do Poznania na wykład, który odbył się w szacownych murach Uniwersytetu Ekonomicznego. W sali wykładowej zgromadzonych słuchaczy powitał prof. dr hab. Maciej Szymczak, który jest Dyrektorem Otwartej Wszechnicy Ekonomicznej Erga Omnes. Wszechnica ta oferuje zajęcia dla osób dojrzałych czyli słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku. W jednym z takich wykładów „Prawo i protokół dyplomatyczny” uczestniczyliśmy. W tajniki protokołu dyplomatycznego wprowadzał nas profesor Tadeusza Gadkowski. Choć materia wykładu była dość skomplikowana, z zainteresowaniem słuchaliśmy o tym, jaka jest historia protokołu dyplomatycznego i jego praktyczne znaczenie.

Dowiedzieliśmy się mi.in. że pierwsze regulacje dyplomatyczne powstały w związku z kongresem wiedeńskim 1815 r. i zostały zawarte w „Regulaminie wiedeńskim”. To właśnie od tego czasu wyróżnia się trzy klasy przedstawicielstw dyplomatycznych: I – amasador, II – poseł minister, III – charge d’affaire stały. Zgodnie z Konstytucją RP Prezydent mianuje i odwołuje ambasadorów, stałych przedstawicieli i posłów ministrów.

Wśród pracowników misji dyplomatycznych występuje hierarchia: personel dyplomatyczny czyli dyplomaci, personel administracyjny i techniczny czyli urzędnicy, dalej służba misji, a więc np. sprzątaczki, kierowcy, ogrodnicy itp. Dyplomatom przysługuje immunitet.

Ustawa o służbie dyplomatycznej określa stopnie w służbie zagranicznej.

Do stopni wyższych należą: ambasador, ambasador tytularny, radca minister, I radca, radca;  stopnie niższe to: I sekretarz, II sekretarz, III sekretarz, attache.

Wykonywanie funkcji ambasadora liczy się od złożenia i przyjęcia listów uwierzytelniających.

Wykład trwał 2 godziny lekcyjne czyli 90 minut, ale nawet nie zauważyliśmy, jak szybko się skończył.

Razem z nami wykładu wysłuchali także studenci UTW z Leszna. Zostaliśmy zaproszeni na kolejny wykład w maju br.

Zanim opuściliśmy gmach UE, zwiedziliśmy kilka pomieszczeń, wśród nich aulę i dużą salę wykładową.

Po wykładzie mieliśmy czas wolny, a wieczorem czekała nas kolejna atrakcja. W Teatrze Muzycznym obejrzeliśmy musical wszechczasów „Phantom”, którego libretto jest oparte na powieści Gastona Leroux „Upiór w operze”. Sensacyjna, a jednocześnie wzruszająca treść, urzekające melodie, barwne bogate stroje, piękne głosy, taniec – wszystko to tworzyło zachwycający spektakl, który dostarczył nam wielu wrażeń.

W taki oto sposób spędziliśmy długie popołudnie, łącząc naukę z rozrywką.

A na marginesie chcę dodać taką oto ciekawostkę. Dzień, w którym wyjechaliśmy do Poznania, jest obchodzony jako święto Pi – liczby zwanej inaczej ludolfiną, której wartość w przybliżeniu wynosi 3,14 i właśnie dlatego 14 marca jest dniem jej poświęconym.

Relacja i zdjęcia Halina Spichał