Dnia 25 marca ośmioosobowa grupa słuchaczy z GUTW wzięła udział w otwarciu wystawy pt. „Muzyczne Skarby Świętej Góry” w Sali Wystaw Czasowych Muzeum w Gostyniu.

Wernisaż otworzył dyrektor Robert Czub, witając burmistrza Jerzego Kulaka, prefekta muzyki księdza Jakuba Przybylskiego, Prokuratora Kongregacji w Polsce Zbigniewa Starczewskiego, kuratorów wystawy Wojciecha Czemplika, Leszka Jankowskiego oraz Andrzeja Bączyka, a także wszystkich przybyłych gości.

Wystawa ta jest okazją żeby pokazać zbiory muzyczne, które rzadko pojawiają się poza klasztorem.  Rozpoczęło się prozaicznie, od momentu, gdy  ks. Jakub odkrył w bibliotece klasztornej rękopisy nutowe Józefa Zeidlera i innych kompozytorów. Zainteresował tymi skarbami pana Wojciecha Czemplika, który po zapoznaniu się z dziełami zaproponował zorganizowanie festiwalu w dwusetną rocznicę  śmierci kompozytora. Reaktywowano również Kapelę Świętogórską – zespół muzyków nawiązujący do tradycji kapeli działającej w klasztorze od XVII w. Kapela ta zadebiutowała na I Festiwalu Muzyki Oratoryjnej w 2006 r.

Od tego roku każda edycja festiwalu uwzględnia kompozytorów działających  w minionych wiekach na Świętej Górze. Józefa Zeidlera nazywanego często polskim Mozartem, jak również Maksymiliana Koperskiego, Alfonsa Szczerbińskiego czy Piotra Niestrawskiego. Utwory tych twórców wróciły do życia po latach zapomnienia i nadal wzbudzają zachwyt.

Po wystawie oprowadzał i zbiory wyeksponowane prezentował pan Wojciech Czemplik. Były między innymi: Litania exD – rękopis 1775 r. Najstarszy rękopis utworu Józefa Zeidlera, jedyna kopia zachowana w zbiorach. Józef Zeidler – Nieszpory. Płyta winylowa wydana przez Polskie Nagrania 1966r.  Józef Elsner 1769 – 1854 Msza G-dur, op.34 rękopis 1830, kopista – Maksymilian Koperski.

Prezentowane były też plakaty informujące o festiwalach, nagrane płyty na kolejnych edycjach, kontrabas z XIX w., skrzypce z futerałem, kotły używane już w XVIII w.

Miłym akcentem było wręczenie panu Robertowi Czubowi przez prefekta Zbigniewa Starczewskiego unikalnego albumu ukazującego korzenie kultury duchowej i materialnej Kongregacji Oratorium Św. Filipa Neri w Rzymie, Macierzystej Wspólnoty również I Kongregacji Świętogórskiej w Gostyniu.

Upominek stanowił podziękowanie za współpracę w rozpowszechnianiu dóbr kultury znajdujących się na naszym terenie.

Na zakończenie wysłuchaliśmy kilku utworów Jana Sebastiana Bacha zaprezentowanych przez muzyków Wojciecha Czemplika (skrzypce) oraz Andrzeja Bączyka (klawesyn).

Zorganizowanie tej wystawy jest ważnym krokiem w odkrywaniu szerzej nie znanej dotąd muzyki polskiej.

Tekst Maria Ratajczak