Gostyński Uniwersytet Trzeciego Wieku
w Gostyniu
od 2012 roku działa w formie Stowarzyszenia pod honorowym patronatem Jego Magnificencji Rektora Uniwersytetu Ekonomicznegow Poznaniu prof. dr hab. Mariana Goryni
Od dnia 21 kwietnia 2023 r. Gostyńskim Uniwersytetem kieruje Zarząd w składzie:
- Zbigniew Kosiński – prezes Zarządu
- Barbara Kubiak – zastępca prezesa Zarządu
- Paweł Karolczak – zastępca prezesa Zarządu
- Wanda Radoła – skarbnik
- Irena Kramarska – członek Zarządu
- Krystyna Adamczak – członek Zarządu
- Małgorzata Wozik – członek
- Genowefa Pakosz – członek Zarządu
Komisja Rewizyjna:
- Aleksandra Biderman – przewodnicząca Komisji
- Irena Parysek- członek Komisji
- Dorota Majchrzak – członek Komisji
***
adres:
Gostyński Uniwersytet Trzeciego Wieku, 63-800 Gostyń, ul. Fabryczna 1
poczta elektroniczna – gutw.gostyn@wp.pl
adres strony – gutw.logostyn.pl
***
Biuro Zarządu czynne w godzinach:
wtorki – 11:00 – 13:00
STATUT
GOSTYŃSKIEGO UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU
(tekst jednolity po zmianach zatwierdzony uchwałą
nr WZ-230421/4 Walnego Zebrania z dnia 21 kwietnia 21.04.2023 r.)
Rozdział I
Nazwa, siedziba, teren działania, charakter prawny
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę Gostyński Uniwersytet Trzeciego Wieku, w skrócie GUTW, zwany w dalszej treści Statutu – Stowarzyszeniem.
§ 2.
Siedzibą Stowarzyszenia jest Gostyń, terenem działania terytorium RP. Stowarzyszenie może działać także poza granicami kraju.
§ 3.
- Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, zawiązanym na czas nieograniczony dla propagowania i realizacji aktywności życia osób starszych i przyczyniania się do wszechstronnego rozwoju człowieka.
- Opiekę naukową nad GUTW sprawuje Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
§ 4.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 z późn. zmianami) oraz Statutu GUTW w Gostyniu.
§ 5.
Stowarzyszenie ma własne środki materialne, prawo używania pieczęci i odznak, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
§ 6.
- Stowarzyszenie może nawiązywać współpracę z organizacjami o podobnych celach, istniejącymi w kraju i za granicą.
- Stowarzyszenie może być członkiem, na zasadach pełnej autonomii, krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji, których cele są zbliżone do jego zadań.
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji
§ 7.
Celami Stowarzyszenia są:
- stymulowanie rozwoju osobowego i intelektualnej, psychicznej i fizycznej sprawności osób Starszych i niepełnosprawnych.
- dążenie do zmiany negatywnych postaw wobec własnej i cudzej starości,
- propagowanie wiedzy, kultury, zdrowia, dobrych obyczajów oraz idei kształcenia się przez całe życie,
- umożliwienie i ułatwianie ludziom starszym dostępu do zdobyczy nowoczesnej nauki i techniki,
- promowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu i zdrowego stylu życia,
- upowszechnianie profilaktyki gerontologicznej,
- przyczynianie się do aktywnego udziału ludzi starszych w życiu społecznym i politycznym regionu i kraju,
- angażowanie wszystkich chętnych do różnych form aktywności intelektualnej i fizycznej, odpowiednio do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań,
- integracja osób starszych z dziećmi i młodzieżą w różnych formach działalności.
- prowadzenie działań na rzecz osób uzależnionych od używek, Internetu, gier i innych.
- organizowanie rehabilitacji zdrowotnej na rzecz osób potrzebujących.
§ 8.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- prowadzenie działalności edukacyjno-szkoleniowej: wykłady, seminaria, dyskusje, konferencje,
- promowanie, upowszechnianie i udostępnianie nowoczesnych mediów, zajęcia informatyczne,
- prowadzenie zajęć fakultatywnych w ramach sekcji tematycznych,
- organizowanie spotkań integracyjnych, wycieczek, imprez kulturalnych, zajęć z kultury fizycznej i rehabilitację zdrowotną,
- działalność wydawniczą,
- pomoc koleżeńską w załatwianiu życiowych spraw członków,
- współpracę z władzami samorządowymi, państwowymi, środkami masowego przekazu oraz innymi organizacjami w zakresie realizacji celów statutowych,
- inne działania sprzyjające rozwojowi celów statutowych Stowarzyszenia.
§ 9.
- Realizując cele statutowe, Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków. Może również zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw. Zatrudniony pracownik może być członkiem Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie korzysta z udostępnionych nieodpłatnie przez jednostki podległe samorządowi powiatowemu oraz gminnemu sal wykładowych, pracowni, lokalu biurowego na podstawie odrębnej umowy.
- Zajęcia dydaktyczne dla członków Stowarzyszenia prowadzą nauczyciele w tym wykładowcy i lektorzy akademiccy, także przedstawiciele świata kultury i sztuki oraz innych środowisk, a także wolontariusze.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10.
- Członkiem Stowarzyszenia może być każda osoba 40+, która pragnie wnieść swój wkład pracy społecznej w urzeczywistnienie celów UTW oraz zrealizować swoje marzenia i pasje. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym działającym w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Aby zostać członkiem GUTW osoba fizyczna podaje swoje :
– imiona,
– nazwisko,
– miejsce zamieszkania,
– telefon kontaktowy oraz mail
– rok urodzenia
§ 11.
Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych
§ 12.
Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być osoby, mające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych.
§13.
Członkostwo zwyczajne nabywa się przez złożenie deklaracji pisemnej, wpłacenie wpisowego i uzyskanie zgody Zarządu Stowarzyszenia, wyrażonej w formie uchwały, podjętej w terminie 30 dni od daty złożenia deklaracji. W składanej deklaracji należy podać:
- imiona,
- nazwisko,
- rok urodzenia,
- adres zamieszkania,
- nr telefonu, maila.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje się 2 razy w roku:
- do końca września na semestr zimowy,
- do końca lutego na semestr wiosenny.
§14.
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- czynnego i biernego uczestnictwa w wyborach do władz Stowarzyszenia,
- korzystania z wszelkich form działalności Stowarzyszenia i jego dorobku,
- zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
§15.
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek w formie czesnego,
- do końca września za semestr zimowy,
- do końca lutego za semestr wiosenny,
- dbania o mienie i dobre imię Stowarzyszenia.
§16.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Nabycie tej formy członkostwa następuje po złożeniu pisemnej deklaracji i uzyskaniu akceptacji Zarządu.
§17.
Członkowie wspierający mają obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 18.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są ustanawiani przez Walne Zebranie na wiosek Zarządu.
§ 19.
Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 20.
Członkowie wspierający i honorowi nie mają czynnego i biernego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia. Poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
§ 21.
Utrata członkostwa następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji członka złożonej Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu zobowiązań wobec Stowarzyszenia,
- pozbawienia członkostwa przez Zarząd z powodu:
- łamania Statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
- wykreślony
- zalegania z opłacaniem składek powyżej 12 miesięcy,
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądowego,
- wykreślony,
- śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
§ 22.
Od uchwały Zarządu w sprawie odmowy przyjęcia na członka lub pozbawienia członkostwa przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 23.
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 24.
- Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa trzy lata.
- Wyboru Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów osób obecnych na Zebraniu.
- Uzupełnienie składu Zarządu i Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
- Członkowie wybierani do władz Stowarzyszenia mogą pełnić tę samą funkcję przez dowolną ilość kadencji.
§ 25.
Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeżeli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 26.
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W walnym zebraniu biorą udział:
- członkowie zwyczajni – z głosem stanowiącym,
- członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście – z głosem doradczym.
§ 27.
- Walne Zebranie Członków jest zwoływane przynajmniej jeden raz w roku przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin, miejsce i porządek obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków na co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
- W walnym zebraniu winna uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim – może ono skutecznie obradować bez względu na liczbę członków. Drugi termin Walnego Zebrania Członków odbywa się nie później niż 14 dni po pierwszym terminie Zabrania.
§ 28.
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie. Zwoływane jest przez Zarząd z jego inicjatywy, a w szczególnych przypadkach na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 liczby członków Stowarzyszenia.
§ 29.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy podejmowanie uchwał w sprawach, w których Statut nie określa właściwości innych władz Stowarzyszenia, a w szczególności:
- określanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia w najbliższym roku akademickim i dalszych okresach,
- uchwalanie Statutu i zmian jego treści,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich, wpisowego, częstotliwości ich opłacania oraz zasad innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków i odwołań wniesionych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
§ 30.
Zarząd Stowarzyszenia jest organem wykonawczym, organizuje pracę Stowarzyszenia i kieruje nią, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
§ 31.
Zarząd składa się od 7 do 9 członków wybranych przez Walne Zebranie. Zarząd wybiera ze swego grona: prezesa, dwóch zastępców prezesa, sekretarza i skarbnika i od 2 do 4 członków.
§ 32.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 członków Zarządu i podlegają zatwierdzeniu na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
- Zebrania Zarządu są protokołowane. Protokół podpisują Protokolant i obecni na posiedzeniu członkowie Zarządu.
§ 33.
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- realizowanie celów Stowarzyszenia i kierowanie bieżąca pracą Stowarzyszenia.
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu majątkiem Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- przyjmowanie członków i pozbawianie członkostwa,
- podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji,
- ustalanie wysokości składek,
- Na posiedzenia Zarządu mogą być zaproszeni liderzy sekcji.
§ 34.
- Zarząd powołuje Radę Programową, w skład której wchodzą z urzędu: Prezes Zarządu GUTW, pracownicy naukowi szkół wyższych, sprawujących opiekę naukową nad Stowarzyszeniem, przedstawiciele władz samorządowych, instytucji kulturalnych, przedstawiciele szkół, organizacji społecznych i naukowych, przedstawiciel członków wspierających, liderzy sekcji. Działalność Rady Programowej ma charakter doradczy.
- Rada Programowa określa tematy wykładów na kolejny rok akademicki dla słuchaczy GUTW.
- Zarząd może powołać stałe lub doraźne komisje lub zespoły do spraw specjalnych. Działalność tych jednostek ma charakter doradczy.
§ 35.
Komisja Rewizyjna dokonuje kontroli wewnętrznych Stowarzyszenia. Zadaniem jej jest:
- przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Zarządu i wszelkich działań organizowanych w ramach Stowarzyszenia,
- występowanie z wnioskami o udzielenie absolutorium Zarządowi.
§ 36.
Komisja Rewizyjna liczy 3 członków wybranych przez Walne Zebranie. Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza Komisji na pierwszym posiedzeniu Komisji.
§ 37.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań i wniosków z kontroli oraz wniosków o absolutorium dla Zarządu,
- prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Członków oraz zebrania Zarządu,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu.
§ 38.
Komisja Rewizyjna pracuje w oparciu o własny regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział V
Środki finansowe, majątek Stowarzyszenia
§ 39.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z:go,
- składek członkowskich, wpisowego,
- dotacji, subwencji, środków z funduszy publicznych, grantów,
- darowizn, spadków, zapisów,
- odpłatnej działalności statutowej,
- dochodów z majątku Stowarzyszenia,
- Stowarzyszenie może, z zachowaniem obowiązujących przepisów, przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
§ 40.
- Umowy, zobowiązania, pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli rodzące skutki majątkowe dla Stowarzyszenia wymagają podpisu dwóch członków zarządu, w tym prezesa lub wiceprezesa oraz skarbnika lub upoważnionego członka zarządu.
- Do składania oświadczeń woli w pozostałych sprawach Stowarzyszenia upoważniony jest każdy z członków zarządu jednoosobowo.
§41.
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 42.
Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w formie odpłatnej i nieodpłatnej.
- Statutowa działalność, o której mowa w § 8 jest działalnością statutową prowadzoną przez Stowarzyszenie jako działalność nieodpłatna.
- Odpłatną działalność statutową Stowarzyszenie może prowadzić w zakresie określonym w § 8 pkt 1-5 i 7,8.
- Decyzję w sprawie podjęcia odpłatnej działalności statutowej w którymkolwiek z wyodrębnionych w § 8 w związku z ust. 2 zakresów podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
- Prowadzona przez Stowarzyszenie odpłatna działalność statutowa podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zgodnie z właściwymi przepisami o rachunkowości.
- Przychód z odpłatnej działalności statutowej służy wyłącznie prowadzeniu działalności statutowej i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.
Rozdział VI
Zmiany Statutu, rozwiązanie Stowarzyszenia, postanowienia końcowe
§ 43.
Uchwałę w sprawie zmiany treści Statutu podejmuje Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów członków obecnych.
§ 44.
- Stowarzyszenie może się rozwiązać na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków powziętej większością dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała Walnego Zebrania Członków w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia postanawia o wyznaczeniu likwidatora oraz o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.
§ 45.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem stosuje się odpowiednie przepisy prawa, a w szczególności Prawa o stowarzyszeniach.